Benhinneinflammation

Här hittar du information om vad benhinneinflammation är, dess symtom, orsaker och behandlingsalternativ. Vi ger också tips och råd om förebyggande åtgärder för att minska risken för att utveckla benhinneinflammation.

Vad är benhinneinflammation

Legitimerad Naprapat i Stockholm hjälper patient med ryggskott
Benhinneinflammation, även kallat medial tibiaperiostit, är en smärtsam åkomma som är lokaliserad på framsidan av underbenet, vanligtvis längs insidan av smalbenet. Det är vanligt förekommande bland idrottare och dansare, särskilt när träningsbelastningen är för stor i förhållande till vad benen klarar av. Benhinnan runt skenbenet är smärtkänslig och kan bli inflammerad vid överbelastning, vilket kan orsaka smärta och obehag. Även om benhinneinflammation kallas för inflammation är det sällan en inflammation i dess bokstavliga bemärkelse. Istället handlar det om en överbelastning av benhinnan och dess närliggande muskler och senor, vilket kan orsaka smärta och ömhet längs insidan och ibland även utsidan av smalbenet.

Orsaker till benhinneinflammation

Benhinneinflammation orsakas vanligtvis av upprepad belastning på underbensmusklerna och deras fästen mot benhinnan. Detta kan ske när en person börjar en ny träningsrutin, ökar träningsintensiteten eller tränar på hårda ytor. Övervikt, felaktig löpteknik eller ojämna träningsunderlag kan också bidra till utvecklingen av besväret. Andra faktorer som kan öka risken kan vara överpronation av foten, muskelsvaghet, låga skor med dålig dämpning och brist på återhämtningstid mellan träningspass. Ibland kan det också orsakas av en akut skada eller en underliggande sjukdom som påverkar skelettet eller bindväven i kroppen.

Vanliga symptom vid benhinneinflammation

Benhinneinflammation orsakar vanligtvis smärta och ömhet längs insidan av underbenet, vanligtvis i den nedre delen av benet. Andra vanliga symptomen inkluderar:

• Dov värk eller brännande smärta längs insidan av underbenet
  • Smärta som ökar vid aktivitet eller efter träning
  • Svullnad och rodnad längs underbenet
  • Ömhet vid beröring av området längs underbenet
  • Smärta som kan vara mer intensiv på natten eller efter längre perioder av aktivitet
  • Svårigheter att gå eller delta i aktiviteter vid allvarliga fall

Vad kan jag göra själv

För egenvård av benhinneinflammation är det viktigt att vila från den aktivitet som orsakar symtomen. Om du bara känner en lätt känning kan det räcka med att göra direkta förändringar, till exempel att minska löpsträckan, springa mindre ofta eller i lägre tempo, springa på mjukare underlag och använda skor med bra dämpning och stöd som passar din fotställning. Om du har höga eller låga fotvalv eller överpronation i fötterna kan det också vara bra att använda ortopediska inlägg för att minska belastningen på skenbenet.

Om du har starka symtom bör du vila från hopp och studs och löpning i 2-3 veckor. Under tiden kan du träna alternativt, som simning eller cykling, och göra egenvård. Att använda is på det drabbade området, stretcha musklerna runt skenbenet och använda stödstrumpor kan också hjälpa till att lindra smärta och inflammation.

Genom behandlingen kan vi påverka smärtkänsligheten, sänka kroppens stressnivåer, minska på muskelkramperna och muskelspänningen så den akuta smärtan minskar och rörligheten ökar. Manuell behandling tillsammans med vår elbehandling har mycket god effekt på detta besvär. Elbehandlingen hjälper till att öka cirkulationen och minska  på smärta. Även kan elen hjälpa till att få ner inflammation och svullnad vilket gör att det läker snabbare.