Stretch och triggerpunkter

Stretch av säte behandlas av en Legitimerad naprapat i Stockholm
Stretch är en behandlingsteknik som används inom naprapatin för att påverka connective tissue samt musklers funktion, spänning och elasticitet och därmed indirekt även leders rörlighet. De huvudsakliga syftena med stretchteknikerna är att öka eller bibehålla rörlighet, minska muskelspänning samt öka cirkulationen.

Hur fungerar stretch?

Metoden som huvudsakligen används inom naprapatin är PNF-tekniken (proprioceptiv neuromuskulär facilitering). Det innebär att en muskel töjs ut till ett ytterläge utan att det smärtar, därefter fixeras leden och ett statiskt muskelarbete under 6-10 sekunder utförs. Därefter låter man muskeln slappna av för att sedan töja ut till ett nytt ytterläge. Detta upprepas oftast tre till fem gånger. Den muskelavslappning som fås förklaras av den hämmande effekt Golgi´s senorgan (senspolarna) har på muskelns anspänningsgrad (muskeltonus).

Andra tekniker som används är INF, interoceptiv neuromuskulär fascilitering (benämns ibland inhiberande neuromuskulär fascilitering), där patienten istället får arbeta statiskt med antagonisten till den muskel som skall töjas ut. På så sätt utnyttjas den reflektoriska muskelavslappning som fås via antagonisthämning eller så kallad reciprok inhibering. Aktiv PNF är ytterligare en metod där man kombinerar de fysiologiska effekterna man får av PNF och INF.

Vilken effekt har stretching?

Stretching rekommenderas i allmänhet som skadeförebyggande åtgärd, men anses inte ha effekt för att minska träningsvärk.
Det finns studier som visar på ökat rörelseomfång och förbättrad fysisk prestationsförmåga till följd av stretching samtidigt som andra studier visar på minskad muskelkontraktionshastighet, styrka och kraft.

Kan man stretcha varje dag?

Det är inte farligt att stretcha varje dag om man vill behålla rörligheten och att musklerna och lederna inte ska bli så stela. Att lägga 10-15 minuter varje dag på stretching och rörlighets övningar är en god investering för din kropp och hälsa, om behovet finns.

Vad är en triggerpunkt?

Legitimerad naprapat utför triggerpunktsbehandling på patient med huvudvärk
En myofascial triggerpunkt definieras som en delmuskelspänning eller en hyperöm punkt i en spänd muskelfibersträng. I vardagligt språk kallas det ofta för muskelknut. Triggerpunkten karaktäriseras av att den ger lokal smärta men även en karaktäristisk projicering av smärtan till en annan del av kroppen

Hur jobbar vi med triggerpunkter?

Den naprapatiska behandlingen av myofasciala triggerpunkter inriktar sig på att inaktivera triggerpunkten, genom att få den spända muskelfibersträngen i muskeln att slappna av. Detta uppnås genom olika stretch- och relaxationstekniker samt genom utnyttjandet av de reflektoriska mekanismer som tryck och beröring har på smärta.

Den strukturella orsaken är inte helt klarlagd men de teorier man har bygger på att delmuskelspänningen – den spända muskelfiberbunten – orsakas av en ond cirkel där energibrist är en central del. Enligt den teorin saknas det alltså energi för att bryta den kontraktion (sammandragning) som skett av muskelfibrerna. En annan teori gör gällande att den kontinuerliga sammandragningen orsakas av en skada på cellnivå där kalcium läcker ut och aktiverar muskelcellen. I båda dessa fall utför naprapaten en behandling där syftet är att töja ut muskelfibrerna för att bryta den onda cirkeln och därmed få muskeln att slappna av vilket ger goda möjligheter till läkning.

På Roslagskliniken behandlar vi triggerpunkter med muskelpressur. Andra tekniker som används är  massage, elbehandling samt dry needling. Indirekt, och i vissa fall direkt, kan dessa påverkas via de naprapatiska teknikerna manipulation, mobilisering och nervmobilisering beroende på orsaken till uppkomsten av triggerpunkterna.

Finns det några biverkningar?

Biverkningar är ovanliga, men för vissa uppstår ibland ett mindre blåmärke i behandlingsområdet och man kan bli öm i muskeln som behandlats, som kan sitta i någon dag.

Vad kan jag göra själv?

En av dom vanligaste frågorna vi får här på Roslagskliniken är om det finns något man kan göra själv för att bli av med triggerpunkten/”muskelknuten”.
Det man kan testa är att be någon trycka på muskeln som smärtar och hålla en stund tills den mest intensiva smärtan lagt sig något. Man kan även inskaffa sig en triggerpunktsboll, eller använda en tennisboll, golfboll eller liknande och lägga den mellan golvet/väggen och muskeln, rulla lite fram och tillbaka eller bara ha ett jämt tryck en liten stund. Man kan även testa att stretcha muskeln i fråga.

Behöver du hjälp med dina ömma muskler, boka en naprapatbehandling i Täby online med oss.