Vad är dry needling behandling?

Legitimerad naprapat i Näsby park behandlar triggerpunkter med nålar med en patient som har spänningshuvudvärk
Målet med en Dry Needling behandling är att förändra den spända muskelsträng som är orsak till patientens nuvarande problem och/eller smärta. Studier har visat att genom att aktivera ”the local twitch response” så har detta en effekt på den kemiska miljön i muskeln och att det inte är nödvändigt att injicera något i muskeln. Det är det som har gett oss namnet ”Dry Needling”, alltså att vi sticker med en nål utan att spruta in någon kemisk substans.

Så här går dry needling till

Behandling gör oftast inte ont, när nålen sätts i huden kan det sticka till något men oftast känns det inte alls. Nålarna förs sedan fram och tillbaka för att hitta triggerpunkten som tidigare palperats fram. Nålarna vi använder är 0.3-0.4 mm tjocka. När nålen träffar en triggerpunkt kommer detta ge en så kallad “local twitch response” och det innebär att muskeln rycker till meningen är att bryta den kontraktion som uppstått när muskelfibrerna inte slappnar av. En del patienter beskriver att “local twitch responsen” som smärtsamt men även en lättnad av att spänningen släpper.

Finns det några biverkningar eller risker med behandlingen?

Det är vanligt att man kan få blåmärken och värk i muskeln efter en dry needling behandling med nålar, speciellt om man har lätt för att få blåmärken eller tar medicin som är blodförtunnande. Blåmärkena försvinner av sig själv efter några dagar. Efter behandlingen kan man även känna sig trött eller dåsig. Det är ovanligt med allvarliga eller långvariga komplikationer efter behandlingen då man alltid har koll på vart nålenspetsen befinner sig.

Vad är skillnaden mellan dry needling och akupunktur?

Vid Dry needling sätts nålen i en triggerpunkt och spända muskelstråk för att få igång cirkulationen, släppa på muskelspänning och lindra smärtan i muskeln.
Vid akupunktur sätts nålarna i utvalda punkter längs de olika meridianerna (energikanalerna) för att återställa obalanser i kroppen när man behandlar sjukdomstillstånd. Vid smärtakupunktur jobbar man med fria nervändslut. då sätter man nålarna i några lokala punkter i smärtområdet och förstärker effekten med en eller ett par distala akupunkturnålar.

Läs mer om våra priser  om du är pensionär eller ungdom.