Ischias

På denna sida kommer du att få lära dig mer om vanliga tillstånd som kan orsaka rygg- och benvärk. Du kommer att lära dig om symptom, orsaker, vad du kan göra själv och hur vi kan hjälpa dig med både ischias och falsk ischias. Vi hoppas att denna information ska hjälpa dig att få en bättre förståelse för dina smärtor och vad du kan göra för att lindra dem. Läs vidare för att få mer information!

Vad är ischias?

Legitimerad Naprapat i Stockholm hjälper patient med ryggskott
Det är ett annat ord för sciatica, vilket är en typ av smärta som uppstår när ischiasnerven, den längsta nerven i kroppen som löper från nedre delen av ryggraden och ner längs hela baksida lår, blir irriterad eller skadad. Smärtan kan kännas i ryggen, benet och foten och kan vara både plötslig och kronisk.

Varför får man ischias?

Det orsakas av irritation och inflammation av ischiasnerven, som är kroppens största och längsta nerv. Denna nerv är ansvarig för alla nervsignaler till och från nedre delen av kroppen. Ischiasnerven bildas av nerverna från ryggen som samlas nedanför korsbenet och löper under de tvära höftledsmusklerna, ner på baksidan av benet och vidare ner till foten. En skada på en av diskarna mellan kotorna i ländryggen kan leda till att en del av disken tränger ut mellan kotorna och trycker på en nervrot, vilket orsakar svullnad i nerven och typiska symtom som smärta i sätet, utsidan av låret, vaden och ibland i foten. Detta kan också leda till muskelsvaghet i lår- och vadmuskulaturen, känselbortfall och nedsatta reflexer. Om detta inte behandlas kan det också leda till en försvagad muskulatur i foten och “droppfot” som påverkar hur man går.

Falsk ischias

När nerven inte är påverkad av ett diskbråck eller andra strukturer från ryggraden så kallas det ibland för falsk ischias. En vanlig orsak till falsk ischias är piriformissyndrom, vilket uppstår när sätesmuskler  blir irriterad på grund av överbelastning eller mycket stillasittande. Det kan även vara andra orsaker till att det strålar ner i benet som till exempel för att ischiasnerven går genom eller nära sätesmusklerna och irritation av dessa muskler kan orsaka smärta som liknar ischiassymtom. Smärtan kan vara intensiv men vanligtvis inte lika intensiv som vid riktig ischias och kan komma och gå i perioder. Dessa symtom sällan strålar nedanför knäet och domningar eller känselnedsättning i benen är ovanliga.

Vanliga symptom

• Smärta
  • Domningar
  • Känselbortfall i benet, särskilt i foten och vaden
  • Kan förvärras av hosta, nysning eller andra rörelser

Andra symtom kan inkludera svårigheter att gå, svaga muskler i benet och foten, och en känsla av att benet är “dött”. Dessa symptom kan vara mer uttalade eller svårare att hantera vid riktig ischias, jämfört med falsk ischias.

Genom behandlingen kan vi påverka smärtkänsligheten, sänka kroppens stressnivåer, minska på muskelkramperna och muskelspänningen så den akuta smärtan minskar och rörligheten ökar. Manuell behandling tillsammans med vår elbehandling har mycket god effekt på detta besvär. Elbehandlingen hjälper till att få ner inflammationen och svullnaden vävnaden runt ischiasnerven. Även stretch och triggerpunktbehandling kan vara effektivt.

Vad kan jag göra själv?

Det finns ett antal saker man kan göra för att lindra symtomen vid piriformissyndrom och förbättra tillståndet:

• Stretching: Övningar för att sträcka ut muskeln piriformis och andra muskler i området kan hjälpa till att lindra spänningar och öka rörligheten.
  • Övningar för att stärka muskler i området kan hjälpa till att förbättra stabiliteten och minska risken för skador.
  • Vila: Att vila och undvika sånt som förvärrar symptomen.

Övningar

Här är några enkla övningar för ländryggen som du kan göra hemma. Kontakta oss så hjälper dig med behandling och fler anpassade övningar.

Piriformisstretch

1. Ligg med ena foten på knät.
  2. Ta tag om knät och låt benet falla ut till sidan.
  3. Dra benet försiktigt mot bröstet tills du känner att det sträcker i sätesmuskulaturen.
  4. Håll 30 sek. och byt ben.

Benfällning

1. Ligg på rygg med fötterna i golvet och händerna längs sidorna.
  2. Låt benen falla kontrollerat ut till ena sidan och använd magmusklerna till att dra benen upp igen, samtidigt som du pressar korsryggen mot underlaget.
  3. Upprepa åt andra sidan
  4. Utför så många du orkar

Bäckenlyft

1. Ligg på rygg med böjda knän.
  2. Spänn rumpan samtidigt som du lyfter bäckenet och den nedre delen av ryggen från underlaget.
  3. Håll i 3-5 sek.
  4. Vila lika länge innan du upprepar övningen.

Dead bug

1. Ligg på rygg.
  2. Lyft upp benen till du har en 90 graders vinkel i både höft och knä, samtidigt som du lyfter armarna rakt upp mot taket. Detta är utgångspositionen.
  3. Spänn magen så att ländryggen är mot golvet hela tiden
  4. Sänk ned motsatt arm och ben växelvis, upprepa på motsatt sida.