Tennisarmbåge

skriva någon lämplig text här…

Vad är tennisarmbåge?

Behandling av tennisarmbåge
Tennisarmbåge (Lateral epikondylalgi) ger en smärta på armbågens utsida och orsakas oftast av överbelastning. Som namnet avslöjar förekommer det ofta hos tennisspelare, men är minst lika vanligt i andra sporter och yrken som innehåller ensidiga, upprepade rörelser under lång tid.

Varför får man tennisarmbåge?

Det finns en rad olika orsaker, men den gemensamma nämnaren är ensidiga, upprepade belastning över lång tid. Det är som sagt väldigt vanligt att även inte tennisspelare drabbas av detta utan det är även hantverkare och vid datorarbete. Tillståndet kallas också ofta för musarm, men det är precis samma sak besvär. Detta är lika vanligt hos män och kvinnor

Detta kan vara en bidragande orsak till tennisarmbåge:

• Tennis
  • Padel
  • Spikar
  • Sågar
  • Kontorsarbete

Vanliga symptom vid tennisarmbåge

Oftast beror det på att man har överansträngt eller skadat de muskelfästen som sitter vid armbågen. Det utsatta muskelfästet är gemensamt för handledens och fingrarnas sträckmuskler, och det är därför vanligt med nedsatt funktion och nedsatt kraft i hand och fingrar.

• Smärta och ömhet utsida armbåge
  • Smärta och svaghet i greppet.
  • Vardagliga saker som att bära matkassar, hälla upp kaffe etc smärtar
  • Morgonstelhet
  • Aktivitet av underarm förvärrar oftast symptomen

Vi kollar alltid igenom axelled och nacke då tennisarmbåge kan härstamma där ifrån och vi försöker alltid hitta orsaken till problemet.

Övningar för tennisarmbåge

Här är några enkla övningar som du kan göra när du fått tennisarmbåge eller i förebyggande syfte. Vi hjälper dig med mer specifika övningar när vi hittat orsaken till problemet, om det kommer från nacke, axel eller bara en överbelastning i underarmens muskulatur.

Knyt näven

Svaghet och smärta i greppet är ett vanligt symptom på tennisarmbåge. Att stärka upp underarmens muskulatur och öka toleransen kan hjälpa till att förbättra greppstyrkan.

1. Sitt vid ett bord och ha underarmen vilande på bordet.
  2. Håll en upprullad handduk eller en liten boll i handen.
  3. Pressa handduken i handen och håll i 10 sekunder.
  4. Släpp och upprepa 10-15 gånger. Byt och gör samma sak med den andra armen.

Supination med handel

1. Sitt i en stol med en hantel ståendes rakt upp i handen med armbågen vilande på knäet.
  2. Låt hantelns vikt rotera armen utåt och vrid handflatan uppåt.
  3. Vrid handen åt andra hållet tills din handflata är vänd nedåt.
  4. Upprepa 15-20 gånger på varje sida.
  5. Försök att isolera rörelsen till din nedre arm och håll överarmen och armbågen stilla.

Handduksvridning

1. Sitt i en stol och håll en handduk med båda händerna, håll axlarna avslappnade.
  2. Vrid handduken med båda händerna i motsatta riktningar som om du skulle vrida ut vatten ur handduken.
  3. Upprepa 10-15 gånger och upprepa sedan ytterligare 10-15 gånger i den andra riktningen.,

Nedbromsning med hantel

1. Sätt dig intill ett bord och lägg underarmen på bordet. Handen och handleden ska placeras utanför bordskanten.
  2. Håll en hantel i handen. Slappna av så att handen hänger.
  3. Lyft upp handen med hjälp av den andra handen.
  4. Släpp hjälphanden och bromsa vikten på nedvägen.

En behandling på Roslagskliniken kostar  700kr, och tar ungefär 45-50 minuter.