Schlatter

I följande text kommer vi att titta närmare på vad schallter är, dess orsaker, symtom och behandlingsmetoder.

Vad är schlatter?

Legitimerad Naprapat i Stockholm hjälper patient med ryggskott
Schlatter känt även som Schlatterknä, Mb Schlatter/Osgood Schlatter/Schlatters sjukdom, orsakar smärta i lårmuskelns senfäste i underbenet på grund av överbelastning. Det är främst vanligt bland barn i åldern 8 till 15 år som är aktiva i sporter som kräver mycket hopp och löpning. Dessa barn har ofta starka senor, men benvävnaden där senorna fäster är svagare under tillväxtåren. Vid schlattersknä svullnar fästet, som sitter på en knöl några centimeter under knäslålen, och det värker under och efter aktivitet som belastar lårmuskeln och knäskålssenan. Schlatterknä är ofarligt, men kan leda till ett resttillstånd av en förstorad knöl i senfästet, vilket kan orsaka smärta eller obehag när man står på hårda underlag i vuxen ålder. Det är viktigt att belastningsanpassa för att lindra besvären och underlätta utläkningen.

Hur får man schlatterknä?

Det orsakas av en inflammation i lårmuskelns senfäste, som uppstår på grund av överbelastning. Upprepade stötar och belastning på den stora lårmuskeln kan leda till små skador på senfästet, vilket kan leda till lossnande av benbitar. Kroppen försöker då läka skadan genom att bilda nytt ben, vilket orsakar en inflammation och svullnad. En annan faktor som ökar risken för schlatterknä är korta lårbensmuskler.
Barn och unga som är aktiva i idrotter med stora belastningar på benen, särskilt knäna, är i större riskzon för att drabbas av detta. Det uppstår när en växande individ belastar sitt knä mycket, vilket orsakar ett starkt drag i patellarsenan och drar i infästet till skenbenet. Infästet är inte starkt nog att tåla belastningen, vilket leder till inflammation och svullnad i området där lårmuskelns sena fäster in, kallat “tuberositas tibiae”.

Schlatterknä är vanligt förekommande bland unga idrottare inom sport som fotboll, innebandy, friidrott och gymnastik, där explosiva rörelser och hopp förekommer. Även volleyboll och andra sporter där man hoppar mycket är utsatta. Risken att drabbas är störst under tillväxtåren då benstrukturen inte har utvecklats fullt ut.
Tänkbara orsaker kan vara:

• Överansträngning: Belastning av knäna genom idrott som involverar mycket hopp och löpning, såsom fotboll, innebandy, friidrott och gymnastik, kan leda till överansträngning av knäna.
  • Genetisk disposition: Vissa barn har en ärftlig benstruktur som gör dem mer benägna att utveckla sjukdomen.
  • Snabb tillväxt: En snabb tillväxt hos barn och ungdomar kan orsaka skador på vävnaderna som ansluter ben till muskler och leder
  • Obalans mellan muskelstyrka: En obalans mellan styrka och längd i quadricepsmusklerna och gastrocnemius-muskeln kan också leda till schlatters sjukdom

Vanliga symptom

Symptomen på Schlatterknä inkluderar svullnad över tuberositas tibias område, smärta vid belastning och ömhet när området trycks på. Du kan också uppleva svullnad och en hård knöl nedanför knät och få smärta och ömhet vid idrott eller fysisk aktivitet som hopp och löpning. Smärtan och ömheten minskar vanligtvis efter vila men kan också förvärras vid aktiviteter som trappgång eller när du reser dig efter att ha suttit länge. Smärta från området där knäskålsenan fäster på underbenet, svullnad eller förtjockning av fästet och ömhet vid tryck mot fästet är också tecken på det.
De vanligaste symtomen är:

• Ökad smärta vid aktiviteter som belastar knäet, såsom att gå i trappor, springa, eller resa sig från sittande
  • Smärta eller ömhet när man trycker på fästet för knäskålsenan.
  • Svullnad eller tjockare fäste för knäskålsenan
  1.

Genom behandlingen kan vi påverka smärtkänsligheten, sänka kroppens stressnivåer, minska på muskelkramperna och muskelspänningen så den akuta smärtan minskar och rörligheten ökar. Manuell behandling tillsammans med vår elbehandling har mycket god effekt på detta besvär. Elbehandlingen är väldigt effektiv mot schlatter, elen hjälper bland annat till att få ner svullnaden och inflammationen