Vad är nackspärr?

Legitimerad naprapat i Näsby park behandlar triggerpunkter med nålar
Nackspärr (akut torticollis) kännetecknas oftast av en plötslig stelhet och ensidig smärta med svårigheter att vrida och luta på huvudet. Det upplevs oftast som en "låsning" i nacken men det är oftast ett muskelförsvar där halsmuskulaturen krampar. Det kan uppkomma av en hastig rörelse med huvudet eller sovit med huvudet i en ogynnsam position. Det är ett tillstånd som drabbar många någon gång i livet och det är vanligt att ha återkommande nackspärrsepisoder. Det klassas inte som någon sjukdom i sig utan snarare som ett symtom med flera möjliga orsaker. Nackspärr uppstår plötsligt och går oftast över av sig själv inom en vecka.

Varför får man nackspärr?

Det kan finnas flera förklaringar till varför man får nackspärr, men ofta beror det på rörelser eller ställningar som hamnat i ett ytterläge kroppen inte är beredd på eller tolererar vid det tillfället. Då uppstår muskelkramp som är en reflexmässig skyddsmekanism för att kroppen tolkar detta som ett hot, att nackens vävnad kommer att skadas, och försöker då hindra fortsatt rörelse med att “låsa/krampa” musklerna. Det kan bero på överbelastning, att vävnaden har belastas mer än vad den tolerera just vid det tillfället och då kommer kroppen skicka varningssignaler, som hjärnan kan tolka som smärta. Samma sak gäller om vi har sovit i en dålig position eller på ett sätt som vi inte är vana vid och då sträckt ut strukturer som inte tolererar det och kan börja signalera smärta.

Vanliga symptom vid nackspärr

Oftast är smärtan ensidig och uppkommer plötsligt, smygandes eller att du vaknar upp med nackspärr. Det kan stråla ner mot skuldran, bröstet eller armen. Spänningshuvudvärk är också ett vanligt förekommande i samband med nackspärr. Ibland kan musklerna krampa så pass mycket att det inte går att hålla huvudet i neutralläge.

Vanliga symptom:

• Akut smärta i nacken
  • Förvärras av att röra på huvudet
  • Spänningshuvudvärk
  • Utstrålning till bakhuvud, skuldra, bröstet eller armen.
  • Svårt att hålla huvudet i neutralläge
  • Ömhet och stelhet i nacken

Genom behandlingen kan vi påverka smärtkänsligheten, sänka kroppens stressnivåer, minska på muskelkramperna och muskelspänningen så den akuta smärtan minskar och rörligheten ökar. Manuell behandling har mycket god effekt på detta besvär.

Vad kan jag göra själv?

Om du har drabbats av nackspärr så vill man inte röra på nacken alls, för att det gör så ont. Men det är viktigt att komma igång med rörlighet i nacken så snabbt man kan för att hålla blodcirkulationen och rörligheten i nacken igång så man inte blir ännu mera stel. Man kan göra lätta rörlighetsövningar med nacken genom att vrida på huvudet fram och tillbaka och även upp och ner. Kan man utföra stretch av nacken kan detta vara en god idé också.
Värme på nacken kan vara väldigt behaglingt och minska smärtan en aning. Vetekudde, linnex/tigerbalsam, varm dusch eller bad.

En behandling på Roslagskliniken kostar  700kr, och tar ungefär 45-50 minuter.