Karpaltunnelsyndrom

skriva någon lämplig text här…

Vad är karpaltunnelsyndrom?

Behandling av tennisarmbåge
Karpaltunnelsyndrom är ett tillstånd där medianusnerven kläms in i karpaltunneln vid handleden. Karpaltunneln är en kanal mellan mellanhandsbenen och ett kraftigt ligament (flexor-retinaklet) vid handleden. Genom karpaltunneln går blodkärl, senor till muskler som böjer fingrarna och medianusnerven. När utrymmet i tunneln minskar av olika anledningar så blir det ett tryck på medianusnerven som orsakar smärta och besvär i handen.

Varför får man karpaltunnelsyndrom?

Orsaken till karpaltunnelsyndrom är att medianusnerven hamnat i kläm av olika orsaker. Det kan vara svullnad i området, förtjockning av ligamentet (retinaklet) eller övriga strukturer runt omkring som gör att det blir trångt. Vanligast är det att kvinnor i 40-60-årsåldern drabbas, även relativt vanligt vid graviditet då orsaken är hormonförändringar som påverkar kroppens vätskebalans och kan göra att man samlar på sig mer vätska i kroppen under en graviditet. Vanligast från sjätte gravidmånaden och går oftast över efter graviditeten. Det är vanligt med karpaltunnelsyndrom, men sällan är det allvarligt.

Andra orsaker till uppkomsten av detta syndrom:

• Hårt och långvarigt manuellt arbete med vibrerande handverktyg
  • Reumatisksjukdom
  • Övervikt
  • Fraktur eller deformitet i området
  • Hypotyreos (minskad produktion av sköldkörtelhormom)
  • Trauma mot handleden
  • Ledgångsreumatism
  • Inflammation i området

Symptom vid karpaltunnelsyndrom

Medianusnerven, som oftast blir påverkad, försörjer tumme, pek-, lång- och halva ringfingret med känsel och motoriskt försörjer den de flesta av tummens muskler. Resultatet när nerven blir klämd och påverkad är svaghet i greppet, sämre koordination, smärta och domningar
Här är vanliga symptom:

• Domningar och stickningar i fingrar
  • Fumlighet
  • Nedsatt kraft, svårt att greppa saker
  • Svaghet framförallt i tummen
  • Smärta hand och handled
  • Främst problem nattetid

Vi på Roslagskliniken har många olika behandlingstekninker att jobba med. Undersökningsmetodiken kommer leda oss till vilka strukturer, muskler, leder, nerver etc, som är påverkade och efter det väljs de tekniker som är lämplig i just ditt fall. Elbehandlingen vi jobbar med är väldigt effektiv att minska på svullnad och kan där med minska på trycket på nerven så symptomen försvinner.

En behandling på Roslagskliniken kostar  700kr, och tar ungefär 45-50 minuter.