Skip to content

Golfarmbåge

skriva någon lämplig text här… t.ex. Sillnaden mellan golf-  och tennisarmbåge är var inflamationen sitter i muskelfästet…. 

Vad är golfarmbåge?

Behandling av tennisarmbåge
Golfarmbåge (Medial epikondylalgi) ger en smärta på armbågens insida och orsakas oftast av överbelastning. Som namnet avslöjar förekommer det ofta hos golfare, men är minst lika vanligt i andra sporter och yrken som innehåller ensidiga, upprepade rörelser under lång tid.

Varför får man golfarmbåge?

Man kan få golfarmbåge av en rad olika orsaker, men den gemensamma nämnaren är ensidiga, upprepade belastning över lång tid. Det är som sagt väldigt vanligt att även inte bara golfare drabbas av detta utan det är även hantverkare, bergsklättring, racketsport, styrketräning eller vid datorarbete.

Detta kan vara en bidragande orsak:

  • Golf
  • Ensidigt datorarbete
  • Spikar
  • Sågar
  • Styrketräning
  • Bergsklättring

Vanliga symptom vid golfarmbåge

Oftast beror det på att man har överansträngt eller skadat de muskelfästen som sitter vid armbågen. Det utsatta muskelfästet är gemensamt för handledens och fingrarnas böjningsmuskler, och det är därför vanligt med nedsatt funktion och nedsatt kraft i hand och fingrar.

  • Smärta insida armbåge
  • Svaghet i hand och handled
  • Stelhet och smärta i armbågen och smärtar att knyta näven
  • Domningar och stickningar som kan stråla ut i fingrarna.

Hur behandlar vi detta?

Vi på Roslagskliniken har många olika behandlingstekninker att jobba med. Undersökningsmetodiken kommer leda oss till vilka strukturer, muskler, leder, nerver etc, som är påverkade och efter det väljs de tekniker som är lämplig i just ditt fall.
Vi kollar alltid igenom axelled och nacke då golfarmbåge kan härstamma där ifrån och vi försöker alltid hitta orsaken till problemet.

Övningar för golfarmbåge

Här är några enkla övningar som du kan göra när du fått golfarmbåge eller i förebyggande syfte. Vi hjälper dig med mer specifika övningar när vi hittat orsaken till problemet, om det kommer från nacke, axel eller bara en överbelastning i underarmens muskulatur.

Knyt näven

  1. Sitt vid ett bord och ha underarmen vilande på bordet.
  2. Håll en upprullad handduk eller en liten boll i handen.
  3. Pressa handduken i handen och håll i 10 sekunder.
  4. Släpp och upprepa 10-15 gånger. Byt och gör samma sak med den andra armen.

 

Supination med handel

  1. Sitt i en stol med en hantel ståendes rakt upp i handen med armbågen vilande på knäet.
  2. Låt hantelns vikt rotera armen utåt och vrid handflatan uppåt.
  3. Vrid handen åt andra hållet tills din handflata är vänd nedåt.
  4. Upprepa 15-20 gånger på varje sida.
  5. Försök att isolera rörelsen till din nedre arm och håll överarmen och armbågen stilla.

 

Handduksvridning

  1. Sitt i en stol och håll en handduk med båda händerna, håll axlarna avslappnade.
  2. Vrid handduken med båda händerna i motsatta riktningar som om du skulle vrida ut vatten ur handduken.
  3. Upprepa 10-15 gånger och upprepa sedan ytterligare 10-15 gånger i den andra riktningen.

 

Nedbromsning med gummiband

  1. Sitt med handleden utanför en kant och med stöd för underarmen på ett bord. Handflatan ska peka uppåt.
  2. Håll i ett elastiskt band med handen.
  3. Böj handleden uppåt mot bandets motstånd.
  4. Upprepa 10-15 gånger

Vad kostar en behandling hos er?

En behandling på Roslagskliniken kostar  700kr, och tar ungefär 45-50 minuter.
Läs mer om våra priser om du är pensionär eller ungdom.

Boka en naprapatbehandling i Täby online med oss.